Have an account?

Wednesday, September 30, 2009

Abah
Assalamualaikum abah. Macam mana abah di sana? Rindunya saya pada abah. Sudah lama kita berpisah ye bah? Sekarag 30 September, 14 Oktober nanti, cukuplah 4 bulan kita berpisah.

Abah.....
Abah, kalau abah nak tahu, semua ‘benda-benda’ yang abah buat, semuanya setia pada abah. Adus...tak sangka kan? Betapa hebat ALLAH...ALLAH curahkan kasih sayangnya, bukan hanya pada manusia dan haiwan yang ada naluri, tetapi juga pada ‘alat-alat’ yang pada pandangan zahir kita, langsung xde apa2 perasaan. Tetapi, ALLAH sungguh hebat.

Abah,
Mula-mula sekali, pasal kereta abah.
Yo yang mula2 tengok, dia tengok, tarikh matinya road tax pada 14 Jun 2009!!! Jatuh sama dengan hari berpisahnya jasad dan roh abah. ALLAH hu akbar...ALLAH hu akbar...ALLAH hu akbar...
Sekarang, kereta abah langsung x digunakan...maafkan saya abah, sebab xpandai nk bawa kereta...ada lesen...tp xleh bawa juga...........=( maafkan saya abah.......... saya langsung x leh nak tolong bawa ma pergi mana-mana...macam yang abah buat pada ma dlu...maafkan saya...... xsempat saya nak belajar ngan abah dlu.....maafkan saya abah..........

Satu persatu barang abah ‘ikut’ abah. Betapa setia dia pada tuannya. Cuba tengok ‘gerhe’ yang abah buat ni. Dlu selalu je ma n abah duk atas gerhe ni...tambah2 bila anak2 semua duk jauh2 dari rumah, atas gerhe ni la ma n abah duk berbual, sambil2 buat kerja masing-masing (ma suka tanam pokok, abah suka repair apa2 alat dia)........ sekarang, makin hari, makin uzur gerhe tu..... anai-anai dah mula makan gerhe tu abah.... kenapa masa abah ada...anai-anai xde? Pelik saya....... mungkin juga gerhe tu sendiri yang benarkan anai-anai makan dia...sebab dia nk ‘ikut’ tuannya.... sedihnya saya bah, sebab saya x mampu nak buat apa2........
Lagi.... tangga kayu abah..yang sellau abah guna tuk kait pauh...sekarang, nasib dia pun sama..dia dah dimakan anai-anai... =( sekali lagi...saya x mampu nak buat apa2.. maafkan saya abah..........tapi, pernah, kelmarin, Yo nak kait pauh, dia pun letak kat bawah pokok pauh tu...kemudian, saya tengok, KERENGGA MAKNA ANAI-ANAI tu..subhanaALLAH. rupanya ada cari tuk kawal anai- anai tu....=) tapi, tangga tu memang dah uzur abah, sebab salah satu tangga nya dah patah masa Yo naik...=( Argh..maafkan saya abah, sebab saya tak tahu camne nak baiki tangga tu...=(

Abah,
Pasal enjin air pun...sama...abah pernah ajar saya tuk baiki, camne nak buat kalau air x naik...abah ajar, buka kat satu ruang tu, kemudian, kita masukkan air kat situ...saya pernah buka kat satu ruang tu abah....tapi...tiba-tiba air memancut dengan laju...abih basah.....rupanya saya x g tutup suis enjin tu...adus..betapa xde guna saya ni kan abah?? Maafkan saya........=(

Motor kesayangan abah yang begitu banyak jasa pada abah..sekarang...pun sama macam nasib kereta abah...xde sapa nk guna....sombong betul saya ni kan abah?? Xnak guna motor Honda 50 abah tu...ish......maaf la abah...tapi, yang paling sedih..moto tu dah makin mereput...dah mula berkarat bah....
maafkan saya.......saya ingat lagi abah, denagn moto itulah, abah buat sara kami semua...bawa surat khabar...dan g hantar..rumah ke rumah.....dengan moto itulah juga, abah anta kami adik beradik ke sekolah (siap bonceng 3 orang lagi)...abah...maafkan saya...sebab saya x pandai nak jaga motor abah. Sekarang, saya hanya naik motor EX5 tu je ke mana-mana..doakan saya abah, semoga saya selamat di jalanan....=(

Lepas satu..satu bah....alat2 pertukangan abah pun...satu persatu mula berkarat..
sebab xde orang guna...hebat ALLAH kan? ALLAH yang aturkan semua ni...terlintas di fikiran saya, bahwa mungkin alat-alat ini juga ber’perasaan’. Sebab dia siapa yang nak gunakan dia, maka dia pun mula memakan dirinya sendiri..sebab dia sedih....xde siap nak gunakan dia...arghhhh...........abah...maafkan saya.....

Abah...abah...
Tak terhitung kalau saya nk senaraikan semua yang berlaku dalam rumah ni pabila abah dah tinggalkan kami....seluruh ‘jasad’ dalam rumah ni merasai kehilangan abah....semuanya abah, baik yang bernyawa, mahupun yang tidak...aduss....semua yang saya dah tulis kat atas tu..semua apsal ‘barang2’ yang tak bernyawa...mereka pun turut bersedih...em.....ma pula camne??? Tentu lebih2 lagi kan, abah?
Tapi, ALLAH MAHA KAYA abah, sebab, DIA juga hadiahkan sesuatu untuk kami....ALHAMDULILLAH, sebab ALLAH hadiahkan kemanisan ketika bersamaNYA. ALHAMDULILLAH ya ALLAH.

YA ALLAH, SEMOGA ENGKAU TEMPATKAN ABAHKU DI KALANAGN HAMBA-MU YANG BERIMAN DAN SOLEH......
Abah,

Malu saya...saya tahu..doa anak2 yang soleh dapat menyelamatkan ibu bapanya yang telah meninggal..tapi...sekali lagi saya mohon ampun abah...sebab saya belum dapat jadi macam tu.....aduss....tapi saya janji abah...saya nak berusaha ke arah itu. Ya ALLAH....


30 september 2009
1103 am

1 Respon:

cr salim said...

salam...sebak saya bca tulisan ni...erm..Allah bagi peluang kt kita sekali kan? Allah tak kan bagi untuk kali ke dua kan?...erm..harap2 ruh abah bersemadi dengan orang2 yang soleh..n jangan lupa..untuk terus berdoa..kerna doa itu pasti ALlah akan makbulkan..yakinlah.