Have an account?

Saturday, March 13, 2010

Babai Sifat Pengecut

Assalamualaikum wbt.
Alhamdulillah, Maha Pemurah ALLAH, kerana telah mencampakkan sedikit kebahagian dalam jiwa hambaNYA yang langsung tiada apa2.
Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah. ALLAH, memang Hebat ALLAH.
Hari ni diberi peluang oleh ALLAH untuk berkhidmat di sekolah sebagai fasilitator untuk kursus kepimpinan pelajar. Cikgu diberi amanah untuk mengendalikan slot ice breaking dan slot ‘ Membuat Keputusan’. Alhamdulillah, pengalaman yang diperolehi benar2 membantu cikgu membentuk keyakinan dalam diri cikgu. Bayangkan, di hadapan 135 orang pelajar dari semua tingkatan, cikgu bercakap (alhamdulillah, ada juga sorang cikgu lain yg temani aku). Tapi, ini memang benar2 satu penaglaman yang SERONOK!!
Masih lagi cikgu ingat, masa cikgu tingkatan 5 dulu (2003), cikgu telah dianggil oleh kaunselor sekolah untuk satu sesi forum-berkongsi cara belajar- mula2, dengan selamba, cikgu berjalan ke depan untuk duduk bersama kaunselor. Soalan pertama dari kaunselor, selamba ja jawab, tapi, bila dah mula tengok ramai orang...tiba2 jadi takut, tangan jadi kaku, muka jadi pucat, dan paling PELIK, tiba3 air mata pun boleh TERKELUAR (bukan sengaja!!, keluar tanpa disengajakan!!)
Aii...gemuruh betul kan...em....tapi, sekarang, alhamdulillah, ALLAH telah beri kekuatan sekarang. Nampaknya, (insyaALLAH, ana dah boleh sikit untuk bercakap di depan). Hebat ALLAH.
I LOVE ALLAH
Em...moral of the story, kita sebagai manusia, KENA BERDEPAN dengan masalah yang kita hadapi, barulah ada peningkatan dalam hidup. Jika kita terus melarikan diri dan menyerah kalah, sampai bila- bila pun masalah tu takkan selesai, dan sampai bila- bila pun, TIDAK AKAN ADA PENINGKATAN dalam hidup kita. Cikgu (sy/ana) memang agak x suka dengan manusia yang SUKA MELARIKAN DIRI....jangan, tolong lah jangan, kamu x kan dapat lari selamanya (melainkan kamu dah mati la)... cuba fikirkan, apa yang dapat kamu selesaikan jika kamu LARI? Apa? Ada yang boleh diselesaikan? Em...ntah la, tapi, pada cikgu (ana/sy), kamu takkan dapat selesaikan masalah tu....kamu cuma MENGELAKKAN DIRI DARI BERDEPAN DENGAN MASALAH ITU. Itu adalah golongan PENGECUT. Babai lah pengecut... Selamat tinggal.

0 Respon: